Helene Illeris
Helene Illeris har bakgrunn som kunstner, lærer og forsker. Hun forsvarte sin doktorgradsavhandling i kunst- og håndverkdidaktikk ved Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) (nå Aarhus Universitet) i 2002, og siden har hun arbeidet med å utvikle fagområdet i Skandinavia. Helene har skrevet en lang rekke vitenskapelige bøker, kapitler og artikler om didaktikk knyttet til samtidskunst, visuell kultur og estetiske læringsprosesser. Siden 2010 har hun vært ansatt på fulltid som professor i kunstfagdidaktikk ved Universitetet i Agder (UiA), Fakultet for kunstfag, der hun har vært opptatt av performative og kunstbaserte læringsformer og av bærekraft som innfallsvinkel til kunstfagene. Hun har utviklet begrepene Art Education for Sustainable Development (AESD) og økologisk oppmerksomhet i kunst og håndverk.
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Kunstens betydning?
Utvidede perspektiver på kunst og barn & ungeLisbet Skregelid og Kristian Nødtvedt KnudsenKunstens betydning?
Utvidede perspektiver på kunst og barn & ungeLisbet Skregelid og Kristian Nødtvedt KnudsenBærekraftdidaktikk i kunst og håndverk
Gjenbruke – Oppvinne – SkapeRagnhild Näumann, Kirstine Riis og Helene IllerisAnmeldelser
Boken kan være en idébank og nyttig håndbok i kunst og håndverk-undervisning. Den kan også være en tankevekker og inspirasjonskilde for oss som er lærere i andre fag.
Anne Rita Feet, Bedre Skole nr. 1/2021 om Bærekraftdidaktikk i kunst og håndverk